دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه فعالیتهایی است که با ابزار دیجیتال (برای بازاریابی محصولات و خدمات) و در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) انجام می شود.
برای پی بردن به اهمیت حضور در دنیای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال کافیست چند آمار جهانی را بررسی کنیم:
در سال ۲۰۱۶، مدت زمانی که روزانه یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شدهی او برای رسانههای آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامهها و …) بیشتر بوده است؛
آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ اعلام کردهاند جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله روزی ۳٫۲۶ ساعت در اینترنت حضور فعال دارند. بیش از یک سوم این زمان، در شبکههای اجتماعی صرف میشود و مهمترین وسیله برای اتصال به اینترنت، موبایلهای هوشمند هستند و در مقابل، تلویزیون به عنوان مهمترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب روبهرو است.
بخش اصلی فعالیتهای بازاریابی هر محصول/خدمت شناخت دقیق از مشتریان آن است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسبوکار از او، دقیقتر باشد، میتوان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت. آگاهی از جنسیت، سن، علایق، سطح اقتصادی، الگوی مصرف و … میتواند به توصیف دقیقتر مشتریان کمک کند.
در تبلیغات و بازاریابی سنتی امکان هدفگیری جامعه مخاطب و بازار هدف بسیار پایین است. در واقع در تبلیغات سنتی، مهمترین پارامتر هر رسانه، داشتن مخاطب است و عملا امکان آگاهی دقیق از بازخوردهای روش های بازاریابی سنتی وجود ندارد.
اما در بازاریابی دیجیتال صاحبان کسب و کار میتوانند تا حد زیادی بر جامعه هدف و بازار هدف خود تمرکز نموده و آمارهای مفیدی از تاثیر فرایند بازاریابی بدست آورند.
در بازاریابی دیجیتال ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسبوکارها کمک میکنند تا همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، نحوه آشنایی مشتری با کسبوکار، میزان علاقه مندی او به محصول، تاثیر تخفیفها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند.
مراحل بازاریابی دیجیتال همانند بازاریابی سنتی شامل مراحل مختلفی است. در این میان برخی مراحل نقشی کلیدی و بنیانی دارند که در هر دو بازاریابی دیجیتال و سنتی با کمی تفاوت وجود دارند. این مراحل عبارتند از:
-مشخص کردن اهداف
-مشخص کردن بسترها و ابزارها
-اطلاع رسانی (و تبلیغات)
-تحلیل و بررسی رفتارهای مخاطبان
برخی بسترهای حضور در دنیای دیجیتال عبارتند از:
- وب سایت
-شبکه های اجتماعی
-دایرکتوری های آنلاین منطقه ای و محلی
-اپلیکیشن موبایل
با توجه به فراگیر شدن بسترهای دیجیتال ابزارهای متنوع و زیادی در زمینه بازاریابی دیجیتالی بوجود آموده است که موارد زیر، نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند:
اولین روش پیوستن به دنیای دیجیتال، طراحی سایت و راهاندازی وب سایت است. وبسایتهای اولیه بصورت استاتیک طراحی شده و هیچ تعاملی با کاربر ایجاد نمیکردندو بیشتر جنبه اطلاع رسانی داشتند؛ اما امروزه وبسایتها کاربردهای بسیار وسیعی دارند: به کاربران امکان تحقیق، گفتگو با سایر کاربران و یا با کارشناسان، تفریح، خرید، تماشای ویدئو میدهند. وبسایت ها فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان است؛ جایی که مشتریان بالقوه میتوانند در مورد کسبوکار شما و آنچه به آنها ارائه میدهید، مطلع شوند.
برای راهاندازی وبسایت ابتدا باید به امکانات آن برای تحقق اهداف کسبوکارتان فکر کنید. بسته به هدف کسبوکارتان، طراحی وب سایت مناسب، برای رونق کسب و کارتان ضروری است. پس باید اطلاعات و امکانات لازم را در وبسایت تان قرار دهید؛ صفحه وبسایت شما ممکن است شامل شماره تلفن، ایمیل، آدرس و نقشه، درگاه خرید آنلاین و … باشد.
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو از اولین و مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میباشد.
SEO یا Search Engine Optimization معمولا شامل تغییرات جزئی در سایت می شود که آنرا برای دوگانه کاربر/موتور جستجو بهینه میکند. هرچند ممکن است این تغییرات کوچک باشد ولی گاهی تاثیر قابل توجهی در رتبه و ترافیک سایت از جانب موتورهای جستجو دارد.
البته جمع آوری اطلاعات صفحات وب بصورت خودکار در موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، بینگ و غیره) انجام می شود ولی سئو سایت باعث می شود موتورهای جستجو درک بهتری از صفحه های وب سایت شما داشته باشند و در نتیجه صفحه های وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو در رتبه بهتری قرار گیرند.
در دنیای امروزی وب و بازاریابی دیجیتالی، SEO جزء موارد اجتناب ناپذیر در وب سایت هاست.
PPC یا Pay-Per-Click یا تبلیغات کلیکی ، نوعی از تبلیغات آنلاین است که در این روش تبلیغکنندگان تنها زمانی که روی تبلیغ آنها کلیک شود هزینه پرداخت میکنند.
در حقیقت با هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما، یک بازدیدکننده به سایت شما فرستاده میشود و فقط به ازای هر کلیک، از شما هزینه اخذ میشود.
تبلیغات کلیکی انواع مختلفی از جمله تبلیغات بصورت متنی و یا بنری دارد و شرکت های تبلیغاتی سعی میکنند تا با قراردادن آنها در جای مناسب کاربر را ترغیب به کلیک و هدایت به کسب و کار مورد نظر نمایند.
تبلیغات کلیکی نمونه های فراوان داخلی و خارجی دارد.
گوگل ادوردز یکی از محبوبترین سیستمهای تبلیغات کلیکی در جهان است.
بازاریابی محتوا ، برنامه و رویکرد استراتژیک بازاریابی است که تمرکز و مرکزیت آن بر تولید، انتشار و توزیع محتوای مفید برای مخاطبان هدف است به گونه ای که برای آنها جذاب بوده و نهایتا منجر به خرید از جانب مشتری گردد.
به زبان ساده، بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریهای بالفعل و بالقوه از طریق ارائه محتوای مفید است.
انواع محتوا در بازاریابی شامل موارد زیر است :
-بلاگ: پست ها و مقالاتی که تحت عنوان بلاگ در سایت ها و وبلاگ های مختلف به اشتراک گذاشته می شود.
-کتاب های الکترونیکی: محتوایی که شامل اطلاعات عمومی و یا تخصصی در زمینه ای خاص می باشد.
-اینفوگرافیک: اینفوگرافیک های طراحی و تصاویری هستند که در قالب تصاویر اطلاعاتی را به مخاطبان می رسانند.
-ویدئو : در بسیاری از موارد ویدئوهای با کیفیت و جذاب می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
-مطالعه ی موردی : شامل گزارشات مربوط به تحقیقات و آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های واقعی است.
-شبکه های اجتماعی : تولید و انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی متناسب با کارکرد هر شبکه اجتماعی بصورت متن و یا مالتی مدیا.
امروزه تقریبا همه ی افراد دست کم در یک یا دو شبکه ی اجتماعی عضو هستند. از این جهت و به دلیل حضور بیش از اندازه و استقبال افراد از این شبکه های اجتماعی، این شبکه ها محل بسیار خوبی برای تبلیغات و بازاریابی می باشند.
به دلیل بی واسطه بودن، شبکه های اجتماعی می توانند مخاطبان زیادی را با بیشترین سرعت و کمترین محدودیت با محصولات یا خدمات آشنا کنند.
در حقیقت هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SOCIAL MARKETING) این است که مخاطبان را با کسب وکار و خدمات مورد نظر آشنا و مخاطبان را به مشتری تبدیل کنیم.
یکی از اصول اصلی و مهم بازار یابی شبکه های اجتماعی این است که نیازهای مخاطب را بشناسیم . بعلاوه باید بدانیم که با توجه به تجربه و تحقیقات ، تمرکز فعالیت این مخاطبان بر روی یک شبکه اجتماعی چقدر است.
استفاده از این روش مزایای زیادی دارد؛ مانند افزایش مخاطبان دائمی، دریافت سریع بازخورد ها، تعامل و نزدیکی بیشتر با مشتریان و غیره.
البته باید در نظر داشته باشیم که برای کاربران هر محیط، نوع خاصی از محتوا جذاب و قابل توجه است. کاربران توییتر بیشتر به متن، و کاربران اینستاگرام به ویدئوی کوتاه و تصاویر علاقه دارند. همچنین ادبیات و شیوه ی بیان هر شبکه ی اجتماعی نیز با دیگری متفاوت است.
محتوا های شبکه های اجتماعی باید کوتاه و خلاصه باشند تا بتوان به راحتی آن ها را منتشر کرد. ویدئو و متن ها را باید با دقت بسیار زیادی تدوین کرد و انتشار داد.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی دیجیتال است که از افراد شناخته شده و تاثرگذار در فضای مجازی برای رساندن پیام برند و یا کسب و کار به بازار استفاده میشود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت میکنید که محصول یا خدمات شما را به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای مشتریها تبلیغ کنند.
این افراد برای شما محتوا تولید میکنند و شما را به فالوئرهای وفادار خود پیشنهاد میدهند. آنها در گفتگوهای مرتبط با محصول یا خدمات شما شرکت میکنند و تعداد طرفدارانتان را افزایش میدهند. بنابراین شناسایی و جذب آنها به سمت برند پیش از اینکه رقبا این کار را انجام دهند موفقیت را تضمین خواهد کرد.
اینفلوئنسر مارکتینگ شامل مراحل زیر می باشد:
1- پیدا کردن اینفلوئنسرهایی که در زمینه محصول یا خدمات شما فعالیت میکنند و یا علاقه مند به فعالیت هستند.
2- ترتیب دادن کمپین بازاریابی از طریق اینفلوئنسرهای نهایی شده.
3- بررسی و کنترل نتایج برای رسیدن به میزان فروش دلخواه یا جذب تعداد فالوئرهای مورد نظر
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ استفاده از ایمیل برای ترفیع (معرفی، تبلیغ و ....) محصول و یا خدمت است. اما تعریف بهتری از بازاریابی ایمیلی استفاده از ایمیل جهت توسعه روابط با مشتریان است.
ایمیل مارکتینگ می تواند منجر به تحول چشم گیری در کسب و کارها گردد.
تحقیقات نشان می دهد پس از سئو ، ایمیل مارکتینگ در رتبه دوم تاثیرگذارترین ابزارهای مناسب برای بازاریابی اینترنتی قرار گرفته است. اجرای اصولی و درست، ایمیل مارکتینگ می تواند تا 30 درصد فروش یک کسب و کار را افزایش داده و یک ارتباط منسجم و مرتب را بین کسب و کارها و مشتریان برقرار نماید.
مزیت بزرگ ایمیل مارکتینگ در مقایسه با رسانه های اجتماعی این است که خریداران بالقوه و مشتریان به احتمال بیشتری ایمیل را می بینند. صرف ارسال ایمیل به این معنا نیست که همه افرادی که ایمیل را دریافت کرده اند پیامتان را خواهند دید، ولی ایمیل ارسال شده تا زمان پاک شدن در صندوق کاربر خواهد ماند.
بازاریابی ایمیلی می تواند درآمد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اگر آن را به درستی انجام دهید. این روشی عالی برای هدایت کاربران به بازدید از وب سایت یا وبلاگ شما است و ترافیک بیشتر معمولا به معنای درآمد بیشتر است.
ویدئو مارکتینگ یک روش بازاریابی دیجیتال برای نمایش محصولات و خدمات است که به دلیل اثر بخشی بیشتر برای مخاطبان، قابلیت جذب بیشتر مخاطب را دارد. همچنین به دلیل بالا رفتن سرعت اینترنت، استفاده از ویدئو مارکتینگ بسیار زیاد شده است.
به عقیده کارشناسان اگر ارزش یک عکس، بهاندازه هزار کلمه باشد، ارزش یک دقیقه ویدئو برای معرفی محصولات و خدمات را برابر ۱٫۸ میلیون کلمه ارزیابی کردهاند.
شما می توانید برای ویدئو مارکتینگ Video Marketing از کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام، صفحه فیسبوک یا گوگل پلاس، وب سایت خود، سایت های اشتراک گذاری ویدئو و حتی ریپورتاژ آگهی ویدئویی استفاده کنید.
بازاریابی موبایلی به عنوان یکی از اجزای دیجیتال مارکتینگ به انجام فرآیند بازاریابی از طریق تلفن همراه، تبلت ها، و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم اطلاق میگردد. این نوع بازاریابی ابتدا به صورت پیامک آغاز شد اما با پیشرفت فناوری، گزینه های جدیدی مانند اپلیکیشن های موبایل، وب سایت ها، تلویزیون های موبایل و… به این زمینه وارد شد.
موبایل مارکتینگ شامل تبلیغاتی است که بر روی تلفن های هوشمند، تبلت ها یا سایر دستگاه های همراه نمایش داده می شوند. فرمت، سفارشی سازی و سبک تبلیغات موبایل مارکتینگ می تواند بر اساس پلت فرم های شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل متفاوت باشد.
بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ برای ارتباط و برقراری تماس با مخاطب و انتقال پیام از مواردی مانند تبلیغات پیامکی (sms), ارسال نوتیفیکیشن موبایل ، تبلیغات بنری موبایلی و همچنین تبلیغات ویدئویی موبایلی استفاده می کند .
با گسترش روزافزون کاربران تلفن همراه و همچنین، پیشرفت در حوزه اینترنت، کسب و کارهای آینده نگر به دنبال راهی برای دسترسی آسان با مشتریان خود بودند. از آنجایی که تلفن همراه به تدریج به بخشی جداییناپذیر از زندگی انسان تبدیل شد، پیامک هم به عنوان ابزاری مناسب برای ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات با آنها شناخته شد.
هم اکنون بسیاری از سازمانها از طریق پیامک بدنبال نوعی از تبلیغ یا اطلاع رسانی هستند که علاوه بر ارزانی از سرعت بالا و در دسترس بودن، از دیده شدن پیام خود نیز مطمئن باشند در ضمن زمان دیده شدن پیام شما و نوع اشخاص دریافت کننده نیز قابل کنترل باشد.
در مقایسه با بسیاری از روشهای تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات پیامکی هم از هزینه کمتری برخوردار است و هم برای کسب و کارهای محلی نتایج قابل قبولی را ارائه میدهد.
سیستم همکاری در فروش یا affiliate marketing عبارت است از همکاری دو یا چند گروه برای رسیدن به سود مشترک از طریق همکاری در فروش محصولات.
معمولا شرکتی در یک طرف این همکاری وجود دارد که محصول یا خدمتی را آماده کرده است و در طرف دیگر فرد یا افرادی هستند که با فروش آن محصول، حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنند.
بسیاری از ارائه دهندگان خدمات یا محصولات ، برای افزایش میزان فروش خود ، در کنار انواع روش های بازاریابی و فروشی که از آنها استفاده می کنند ، شیوه دیگری را نیز مورد استفاده قرار می دهند که در آن از خود مشتریان ، به عنوان معرف محصولات و خدمات به دیگران استفاده کرده و آنها را در سود فروش سهیم می نمایند. به این موضوع در انگلیسی Affiliate Marketing (بازاریابی وابسته) و یا در اصطلاح (مشارکت در فروش) می گویند.
بطور مثال سایت آمازون (Amazon.com) به عنوان یک سایت فروشگاهی شامل کتاب، دارو، اسباببازی و بسیاری موارد دیگر، صدها وبسایت همکار ویا وابسته به خودش دارد که بازدیدکنندگان میتوانند ازآنجا به محصولات ارائهشده توسط آمازون دسترسی داشته باشند. آمازون یک درصد از قیمت اقلام فروختهشده را بهعنوان کمیسیون به وبسایتهای وابسته که فروش از آنها سرچشمه گرفته میپردازد.
بازاریابی ویروسی دیجیتال نوعی از کمپین تبلیغاتی ست که به افراد متکی است تا پیام های بازاریابی را به افراد دیگر منتقل کنند . به طوری که شناخت یک محصول یا خدمات گسترش می یابد یا به عبارتی تکرار می شود .
بازاریابی ویروسی دیجیتال به منظور افزایش مشتریان کسب و کارها از طریق بازاریابی دهان به دهان انجام می گیرد . با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و سرعت اتتقال پیام در آنها، این پیغام ها بسیار سریع رشد کرده و منتشر می شوند .
بازاریابی درونگرا که نام دیگر آن بازاریابی جاذبه ای یا بازاریابی ربایشی است به تکنیک هایی گفته می شود که با مردم را به سمت محصول، خدمات و یا برند شما سوق می دهد.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) کاملا وابسته به محتوایی است که شما منتشر می کنید بنابراین باید از طریق محتوای خود مسیری را برای مخاطب فراهم کنید که احساس کند خودش به سمت شما آمده است و اختیار مسیر را دارد نه اینکه شما به سمت او رفته اید و بدون د رنظر گرفتن نیاز اصلی او می خواهید خواسته ی خود را القا کنید.
روش هایی که در بازاریابی درونگرا به کار می رود شامل ایمیل مارکتینگ، وبلاگ نویسی، تهیه ویدئو و پادکست، کتاب الکترونیکی (pdf ) ، وبینار، خبرنامه الکترونیکی، سئو و بهینه سازی سایت و بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM یا Search Engine Marketing) شامل گام هایی است که برای افزایش ترافیک مرتبط با وبسایت شما از طریق کسب رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو برداشته می شود. SEM از دو فرآیند تشکیل می شود: بهینه سازی "سئو" برای موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات پرداخت در ازای کلیک (PPC یا هزینه به ازای کلیک = CPC). اما حوزه SEM در حال تغییر و تحول است و در حال حاضر توجه بیشتر بر روی بخش هزینه بر آن معطوف میباشد.
تبلیغات بنری به عنوان بخشی از دیجیتال مارکتینگ، اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمتهای مختلف مانند متن، تصاویر، ویدئو و … در مقابل کاربران ظاهر میشود و در صورت کلیک بر روی آنها، شما به وبسایت تبلیغکننده منتقل می شوید. هدف از تبلیغات بنری، انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وبسایت موردنظر است.
این روش تبلیغات و بازاریابی اینترنتی برای برندیگ بسیار موثر است و درصورتی که بنر تبلیغاتی در وب سایتهای معتبر و در جایگاه مناسب نمایش داشته باشد نتایج بسیار خوبی خواهد داشت .