لزوم طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا

1395/12/17     16:06     بازدید: 630

طراحی وبسایت ریسپانسیو رویکردی است که بوسیله آن طراحی صفحه وب بسته به نوع وسیله مورد استفاده تغییر می‌کند. این صفحه می‌تواند به اندازه دسکتاپ مانیتور کامپیوتر بزرگ شود و یا به اندازه‌های یک لپ تاپ، تبلت 10 یا 7 اینچی، و یا به اندازه صفحه نمایش 44 اینچی گوشی هوشمند تغییر سایز دهد. به عبارت دیگر طراحی سایت به صورت ریسپانسیو موجب نمایش یکسان وب سایت در دستگاه‌های مختلف می شود.



چگونه طراحی وبسایت ریسپانسیو بر روی دستگاه‌های مختلف نشان داده می‌شود؟

هدف طراحی وبسایت ریسپانسیو داشتن یک وبسایت اما با المان‌های مختلف است که به طور متفاوت در هنگام مشاهده بر روی دستگاه‌ها با اندازه‌های مختلف پاسخ ‌دهد. برای مثال هنگامی‌که صفحه را بر روی دسکتاپ کامپیوتر مشاهده می‌کنید، وبسایت به صورت 33 ستون دیده می‌شود اما هنگامیکه همان صفحه را بر روی تبلت با صفحه نمایش کوچکتر مشاهده می‌کنید ممکن است آن را به صورت افقی حرکت دهید (scroll horizontally) یا برخی عوامل ممکن است از نظر پنهان شوند. همچنین بسیاری از تبلت‌ها می‌توانند یا در جهت عمودی مشاهده شوند و یا به صورت افقی (landscape) چرخیده ‌شوند. بنابراین اندازه و چیدمان اجزای آن متناسب با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف از جمله موبایل، تبلت و لپتاپ تغییر می‌کند. سایتها در صورت داشتن گرافیک سنگین بر روی گوشی‌های هوشمند به آهستگی لود می‌شوند. 
با این حال اگر سایت دارای طراحی ریسپانسیو باشد، نسخه تبلت به طور خودکار برای نشان دادن فقط دو ستون تنظیم می‌شود. به این ترتیب، محتوا قابل خواندن است و به آسانی قابل حرکت (navigate) است. بر روی گوشی‌های هوشمند، محتوا ممکن است به صورت یک ستون و یا شاید به طور عمودی قرار بگیرد و یا نیز کاربر این قابلیت را دارد که برای مشاهده ستون بعدی آن را به طرف بالا بکشد (swipe over). بنابراین همه تصاویر و متنها با توجه به اندازه صفحه نمایش در جای خود قرار می‌گیرند. اگر وب سایتی به صورت ریسپانسیو طراحی نشود به مرور بازدید کنندگان و مشتریان را از دست خواهد داد و این امر منجر به کاهش رتبه سایت در گوگل و بنابراین از دست دادن مشتریان خواهد شد.

آیا طراحی سایت ریسپانسیو فقط برای بهبود نمایش در موبایل انجام می شود؟

سوالی که مطرح می شود این است که طراحی سایت ریسپانسیو صرفا برای نمایش در موبایل است؟ پاسخ این سوال منفی است! طراحی سایت ریسپانسیو باعث می شود که اندازه صفحه نمایش شما با اندازه تصویری که کاربر مشاهده می کند، وفق پیدا کند. بنابراین نحوه نمایش سایت بر روی مانیتورهای عریض و سیستم هایی که از وضوح تصویر بالا نیز استفاده می کنند بهبود پیدا خواهد کرد. البته نحوه پیاده سازی طراحی سایت اهمیت بسیار بالایی در این زمینه دارد و اگر طراح سایت شما تجربه مناسب در این زمینه نداشته باشد، شاید نتواند این موضوع را به خوبی مدیریت کند.

اگر سایت ما ریسپانسیو باشد، باز هم به اپلیکیشن موبایل نیاز داریم؟

اپلیکیشن های موبایل در حالتی که بخواهند اطلاعات خود را از طریق سایت دریافت کنند نیاز دارند که به سایت شما متصل شوند. بنابراین اپلیکیشن موبایل داینامیک نیاز به سایت دارد، اما سوالی که برای خیلی از کاربران مطرح می شود این است که اگر ما سایت ریسپانسیو داشته باشیم باز هم نیاز به طراحی اپلیکیشن موبایل داریم؟ برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم بهتر هست مزایای داشتن اپلیکیشن موبایل را با هم بررسی کنیم:

اپلیکینش های موبایل باعث بیشتر دیده شدن شما می شوند و شما را به مخاطب های بیشتری معرفی می کنند

اپلیکیشن های موبایل کاربردی ساده تر نسبت به سایت دارند

پهنای باند مصرقی اپ موبایل نسبت به سایت کمتر است

امکان ایجاد ارتباط دو طرفه در اپلیکیشن از طریق پوش نوتیفیکیشن وجود دارد

امکان استفاده از حسگر های موبایل در اپلیکیشن وجود دارد

با توجه به مواردی که ذکر شد، طراحی سایت ریسپانسیو نمی تواند به تنهایی جایگزین اپلیکیشن موبایل شود و در نظر داشته باشید که طراحی ریسپانسیو صرفا برای بهبود تجربه کاربری بر روی موبایل نیست و تجربه کاربری بر روی سیستم های دسکتاپ را نیز بهبود می بخشد.

چگونه طراحی سایت ریسپانسیو کار می‌کند؟

سایت‌های ریسپانسیو از شبکه شناور (fluid grids) استفاده می‌کنند. همه المانت‌ها و یا عناصر صفحه به نسبت تناسب صفحه تغییر سایز می‌دهد. بنابراین اگر شما سه ستون داشته باشید، هر کدام به سایزهای مختلفی متناسب با اندازه صفحه تغییر می‌یابند. رسانه‌هایی مانند تصاویر به نسبت تغییر اندازه می‌دهند که می‌توانند در داخل ستون و یا در کنار المانت‌های طراحی دیگر قرار بگیرند.

مسائل مربوط به طراحی سایت ریسپانسیو

موس در برابر تاچ (Mouse v. touch): مسأله‌ای که در مورد طراحی صفحات برای موبایل و نیز کامپیوتر وجود دارد موضوع استفاده از موس و یا قابلیت لمسی بودن صفحه است؛ به عبارت دیگر بر روی دسکتاپ کامپیوتر کاربر به طور معمول دارای یک موس برای حرکت و انتخاب آیتم‌هاست اما بر روی گوشی هوشمند یا تبلت، کاربر عمدتا با استفاده از انگشتان و لمس کردن صفحه نمایش کار می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد انتخاب آیتم توسط موس آسان ‌تر از انتخاب آیتم با لمس انگشتان بر روی یک نقطه کوچک بر روی صفحه نمایش باشد. طراح وب‌سایت باید این موارد را هم باید در نظر بگیرد.
گرافیک‌ها و سرعت دانلود: همچنین مسأله گرافیک‌ها، تبلیغات و سرعت دانلود وجود دارد. بهتر است گرافیک کمتری در دستگاه‌های موبایل نشان داده شود تا سرعت بارگذاری در گوشی‌های هوشمند افزایش یابد. اندازه تبلیغات بزرگتر نیاز به تغییر به تبلیغات با سایز های کوچکتری دارند.
اپلیکیشن‌ها و ورژن‌های موبایلی: امروزه دستگاه‌های مختلفی آمده است و ایجاد اپلیکیشن و نسخه‌ها برای هر دستگاه لازم است. بنابراین همه وبسایت‌های بزرگ بر روی نسخه‌های مختلفی از وبسایت خود کار می‌کنند تا بتوانند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند. 

چرا کسب و کارها نیاز به طراحی وبسایت ریسپانسیو دارند؟

بیشتر افراد از دستگاه‌های موبایل استفاده می‌کنند. در صورت طراحی وبسایت به صورت ریسپانسیو تأثیر آن را در تجارت خود در بازاریابی آنلاین خواهید دید. در این صورت ترافیک سایت خود را مشاهده کرده و از تعداد بازدیدکنندگانی که به سایت شما آمده اند شگفت زده شوید (برای مشاهده در Google Analytics «گوگل آنالیتکس» در سمت چپ Audience را انتخاب کنید، سپس Mobile را مشاهده کنید و ببینید چقدر از ترافیک وبسایت شما از طریق موبایل است). 
طراحی سایت به صورت ریسپانسیو توسط راسپید دارای این مزیت است که طراحی و معماری کلی سایت مطابق با الگوریتم‌های گوگل انجام شده و نیز دارای کیفیت بالایی در گرافیک می‌باشد و مقیاس‌پذیری آن در حد بالایی رعایت شده است.



برگرفته از: وب24

برچسب ها:  مزایای ریسپانسیو  - ریسپانسیو  - تکنیک های سئو - سئو ارزان - مقالات سئو - عوامل موثر بر سئو - طراحی سایت ریسپانسیو - بررسی آنلاین سئو سایت -  سئو و بهینه سازی



  • مدرس دیجیتال مارکتینگ

    محمدصادق معنوی

    مشاور و مدرس دیجیتال مارکتینگ

    فعال در حوزه تجارت الکترونیک : طراحی سایت، سئو و تبلیغات اینترنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT & ICT) 

    وب سایت مدیر سایت: msmanavi.ir

  • نظرات شما برای ما مهم است. با ما درمیان بگذارید
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟




خدمات دیجیتال مارکتینگ