بازاریابی محتوایی - کانتنت مارکتینگ

1397/8/13     17:20     بازدید: 239

بازاریابی محتوا (Content marketing) در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد.بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که تعریف و شناخته شده هستند.



کانتنت یا محتوا چیست؟

وقتی بحث بازاریابی محتوا پیش می آید اغلب به وبلاگ نویسی و تولید متن در مورد موضوعی که برای مخاطبان جالب هست فکر میکنند، ولی بلاگ‌نویسی، به خصوص فقط نوشتن متن، تنها یک بخش کوچک از انواع محتوایی هست که می‌توان تولید کرد.

در صورتیکه این محتوی این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد. 

  • محتوای ویدیوای
  • پادکست (Podcast)
  • ایجاد سوالات متداول
  • اینفوگرافیک (Infographics) که در واقع خلاصه کردن کلی اطلاعات مختلف در یک تصویر هست
  • ای‌بوک (Ebook)
  • مصاحبه
  • بازی‌های آنلاین مرتبط
  • ولاگ (Vlog یا بلاگ ویدیوی)
  • اخبار شرکت و خبرهای مرتبط
  • اسلاید و پاورپوینت
  • مجموعه‌ای از محتواهای گزینش شده (Content Curation)
  • چارت و گراف (Charts و Graphs)
  • نظرسنجی و آمار
  • محتوای تولید شده توسط کاربران (User Generated Content)
  • خلاصه کتاب‌های مرتبط
  • خبرنامه (Email Newsletter)



بازاریابی محتوا چرا؟

آنچه مسلم است ما برای رفع نیازهای روزمره و یافتن خدمات مورد نیازمان از دیگران پرس و جو میکنیم.این امر در اینترنت هم اتفاق می افتد، ولی با کمی تفاوت.کاربران در اینترنت سئوالات خود را از موتورهای جستجو می پرسند .مهمترین موتورهای جستجویی که کاربران به آن مراجعه مینمایند گوگل، بینگ و ... میباشد.

ماهیت موتورهای جستجو در پاسخ به کاربران ارائه بهترین پاسخ ها میباشد که معمولا آنرا از دسته بندی محتوای سایتها کسب نموده اند. اینجاست که محتوای مناسب و بهینه باعث جلب توجه موتورهای جستجو و در نتیجه کسب رتبه بهتر سایت برای کاربران میشود.

و هرچه سایت ما رتبه بهتری کسب نماید مراجعین بیشتری خواهد داشت که نتیجه آن فروش بیشتر و توسعه کسب و کار خواهد بود.

یکی از عمده دلایلی که باید بازاریابی محتوا را انتخاب کنید صرفه جویی در هزینه تبلیغات است. هر کسب و کاری از طریق کانتنت مارکتینگ می تواند کسب و کار خود را به صورت رایگان و برای مدت نامحدود معرفی کند.



استراتژی محتوا

استراتژی محتوا به قوانینی و روال هایی اطلاق می‌شود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن می‌کند. این قانون‌ها شامل تجربه بازار، شناخت مشتری، بررسی محصول و آموخته‌های یک مجموعه است.

بطور مثال : 

مک دونالد آموخت که محتوای تبلیغاتی‌اش در کشورهای مسلمان،‌ باید در ماه رمضان رنگ و بوی اسلامی بگیرد و در غیر این صورت اثربخش نخواهد بود.

به‌طور کل قبل از شروع تولید محتوی برای بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ باید یک استراتژی خوب تنظیم شده داشته باشید. برای این کار باید به سوالات زیر جواب بدید:

مخاطب را مشخص نمایید

چطور این محتوا نسبت به محتوای رقبا خاص هست؟

انواع محتوی را لیست کنید

بسترهای انتشار محتوی را مشخص نمایید؟ مثلا وب یا شبکه های مجازی یا ایمیل



سخن آخر

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ قدرتمند ترین ابزار برای تبلیغ هر کسب و کاری است. به خاطر اینکه مخاطبان دنبال محتوای خوب هستند و محتوا دقیقا چیزی است که مورد پسند آن هاست.

تفاوتی ندارد کسب و کار شما در چه زمینه ای باشد ! شما در هر شرایطی می توانید از بازاریابی محتوا برای تبلیغ کسب و کارتان استفاده کنید.



  • مدرس دیجیتال مارکتینگ

    محمدصادق معنوی

    مشاور و مدرس دیجیتال مارکتینگ

    فعال در حوزه تجارت الکترونیک : طراحی سایت، سئو و تبلیغات اینترنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT & ICT) 

    وب سایت مدیر سایت: msmanavi.ir

  • نظرات شما برای ما مهم است. با ما درمیان بگذارید
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

 
 
 
 

خدمات دیجیتال مارکتینگ