بازاریابی ایمیلی - ایمیل مارکتینگ

1396/11/8     12:06     بازدید: 520

بازاریابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ با 55% بهترین عملکرد را در نرخ بازگشت سرمایه و میزان تاثیر به عنوان عالی یا خوب دارد. در جایگاه دوم، بازاریابی شبکه های اجتماعی با 53٪ و در جایگاه سوم سئو با 50٪ قرار دارد.



مقدمه ای بر ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است (شاید حتی بتوان گفت قدیمی‌ترین!) که این روزها دوباره طرفداران بسیاری پیدا کرده و سهم بزرگی از فعالیتهای بازاریابی شرکتهای مختلف را به خود اختصاص داده است.

گرچه بعضی از این شرکت‌ها فرآیند ایمیل مارکتینگ را به شکل صحیح انجام نمی‌دهند، اما بسیاری از آنها هم از بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی خود بهره جسته و نتایج خوبی نیز از آن گرفته‌اند. کاملاً هم منطقی است! ایمیل مارکتینگ اگر درست و اصولی انجام شود از بسیاری فعالیتهای بازاریابی دیگر پر بازده‌تر خواهد بود.

به همین دلیل در این مقاله سعی کرده‌ایم فرآیند بازاریابی ایمیلی را به طور کامل برای شما بشکافیم تا بتوانید به بهترین شکل از آن در کسب و کار خود بهره بگیرید. چنانچه در حال حاضر هم به ایمیل مارکتینگ مشغول هستید، می‌توانید از نکات و ترفندهایی که در این راهنمای جامع ذکر کرده‌ایم استفاده نمایید.



ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یک روش مستقیم بازاریابی است که در آن به واسطه ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبانمان ارائه می‌دهیم. البته ایمیل‌ها معمولا اهدافی را دنبال می‎کنند که عبارتند از:

- افزایش ارتباط موثر یک کسب‌وکار با مشتری‌های حال حاضر و قدیمی آنها؛ به این منظور که فروش تداوم پیدا کند و وفاداری ایجاد شود.

- ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.

- تبلیغ دیگر کمپانی‌های شریک و دیگر برندهای خود ما درکنار ارائه محتوایی مفید.



مزایای ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه (ROI): به زبان ساده ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ريالی که یک شرکت خرج می‌کند به جیب آن شرکت باز می‌گردد. بازگشت سرمایه‌ی ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است.

هدف‌گیری مستقیم: بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدف‌گیری شده و حتی پیام‌های شخصی‌سازی شده برای افراد مختلف بفرستند. به عنوان مثال اگر خانمی از یک برند کفش در گذشته خرید کرده باشد، بازاریاب با توجه به اینکه از علاقه آن خانم به آن برند کفش مطلع است، می‌تواند یک ایمیل حاوی بن خرید برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانال‌های بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه‌ای ارائه می‌کنند که درصد بالایی از آنها، هیچ علاقه‌ای به محصول پیشنهادی ندارند.

انعطاف پذیری: همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد. هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک. شما هر نوع زنگ، سوت و علامت خطری که بخواهید را می‌توانید ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.

قابلیت اندازه‌گیری: پلتفورم‌های ایمیل مارکتینگ در حین اجرای کمپین، به شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که به خوبی می‌توانید شما را در تصمیم‌گیری‌های بعدی یاری کند.

 



ایمیل مارکتینگ در مسیر موفقیت

وب‌سایت Marketing Insights، بر اساس تجربیات کاربرانش اطلاعات جالبی در مورد عوامل تاثیرگذار در موفقیت ایمیل مارکتینگ منتشر کرده‌است :

 

خلاقیت: این مورد به طراحی کلی ایمیل، یعنی قالب، تصاویر و رنگ‌های بکار گرفته‌شده اشاره دارد. از طرفی خوب است که این امکان را به مخاطب خود بدهید که بتواند ایمیل را هم در HTML و هم Text مشاهده کند. زیرا هر کدام از این دو حالت نمایش ایمیل، طرفدارهای خود را دارند.

ارتباط محتوایی: هدف از ایمیل مارکتینگ، این است که پیام کمپانی خود را به مخاطب هدفمان برسانیم. برای تبدیل شدن افراد هدفگیری شده به موقعیت فروش، کافیست که محتوای درستی در تبلیغات خود بکار ببرید. در این محتوا لازم است که به نیاز و چالش مخاطب خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بپردازید.

انگیزه: افراد پس از باز کردن یک ایمیل، سوالی مطرح می‌کنند: در این ایمیل چه چیزی برای من وجود دارد؟

زمان‌بندی: بسته به کسب‌وکار شما، زمان مناسب برای ارسال ایمیل متفاوت است و بیشتر به رفتار مخاطبان شما بستگی دارد. اکثر افرادی که در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت می‌کنند، همواره زمان ارسال ایمیل خود را تست می‌کنند و بر اساس نرخ بازشدن ایمیل‌ها، برای زمان ارسال آنها تصمیم می‌گیرند.

محتوا: حتما نقل‌قول مشهور بیل گیتس درباره محتوا را شنیده‌اید: “محتوا پادشاه است!”

در ایمیل مارکتینگ هم محتوا نقش بسیار پررنگی دارد و باید به همه جنبه‌های آن پرداخته شود تا تاثیرگذاری ایمیل افزایش یابد. برای نمونه همیشه باید به تُن (Tone of Voice)، تیتر و همه نوشته‌های داخل ایمیل توجه کنید.

صفحه فرود: برای افزایش فروش به کمک ایمیل مارکتینگ، لازم است که از صفحه فرود استفاده کنید. درنظر داشته باشید که صفحه اصلی وب‌سایت شما یک صفحه فرود به حساب نمی‌آید و در حد امکان باید مخاطب را محدود کنید تا عمل مورد نظر شما را انجام دهند. .



توصیه های نهایی

 اکثر ایمیل‌های ناشناس و اسپمی (Spam) که همه ما دریافت می‌کنیم (که حاوی پیشنهادات مختلف روی این کالا و آن خدمت هستند) نمونه‌های خوبی از ایمیل مارکتینگ به بدترین شیوه محسوب می‌شوند؛ به رگبار بستن مخاطب با ایمیل بدون ذره‌ای تفکر. از آنجایی که ارسال ایمیل هزینه چندانی در بر ندارد، صاحب کسب و کار مبلغ اندکی صرف خرید یک یا چند لیست ایمیل کرده و شروع به ارسال ایمیل‌های اسپم می‌نماید: “محصول جالب را فقط به قیمت فلان ریال خانه ببرید!“. گاهی حتی همین ایمیل را به دفعات به افراد نگون بخت موجود در لیست ایمیل خریداری شده می‌فرستد! نتیجه این رویه، چیزی جز اذیت و آزار افراد و خدشه دار شدن شهرت ایمیل مارکتینگ نیست.

پس ارسال اسپم را فراموش کنید؛ زیرا به برندینگ شما آسیب می‌رساند و تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

“در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. E-spam یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته به لیست فاقد صلاحیتی از گیرنده‌ها. در قیاس، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقمندند.” -گری توئرک

وارد شدن به Inbox افراد مانند این است که سر زده یا با دعوت به خانه کسی رفته باشید. وقتی به خانه کسی می‌روید لباس‌های زیبا و مناسب می‌پوشید و بهترین رفتار خود را نشان می‌دهید.

در ایمیل مارکتینگ باید با ظاهری شایسته و با بهترین رفتار و لحن خود حضور یابید و به یاد داشته باشید که شما در خانه آنها هستید.



  • مدرس دیجیتال مارکتینگ

    محمدصادق معنوی

    مشاور و مدرس دیجیتال مارکتینگ

    فعال در حوزه تجارت الکترونیک : طراحی سایت، سئو و تبلیغات اینترنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT & ICT) 

    وب سایت مدیر سایت: msmanavi.ir

  • نظرات شما برای ما مهم است. با ما درمیان بگذارید
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

 
 
 
 

خدمات دیجیتال مارکتینگ