مدل RACE در برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال

1397/3/24     15:33     بازدید: 543

مدل RACE را موسسۀ Smart Insights در سال 2016 ارائه داده است. این مدل برنامه ریزی، کل چرخه عمر (Customer life-cycle) و سفر مشتری (Customer Journey) را مطابق با قیف بازاریابی پوشش می‌دهد. مدل RACE شامل موارد ذیل میباشد:



مدل RACE برگرفته از مدل AIDA

بخش عمده ای از استراتژی های بازاریابی اینترنتی و تبلیغات اینترنتی موفق، نشات گرفته از اصول و مدل های بازاریابی است که متاسفانه امروزه کمتر به آن توجه می شود. اگرچه در مرور زمان نحوه کاربرد مدل های بازاریابی و برندینگ در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی متفاوت شده است، اما اصل و بنیان این مدل ها همان مفاهیم کلیدی بازاریابی است که تغییری نیافته است. “استراتژی دیجیتال مارکتینگ براساس چارچوب ” RACE نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از مدل های برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ که امروزه به دلیل شفافیت و سادگی در نحوه استفاده از آن محبوبیت بسیاری یافته فریم ورک برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ RACE می باشد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ براساس چارچوب RACE نحوه بکار گیری درست اصول بازاریابی در دنیای دیجیتال را به سادگی و شفافی بیان میکند تا بتوان در تهیه و اجرای استراتژی های دیجیتال  مارکتینگ عملکرد بهتری داشت.

می باشند.

ارتباط مفهوم قیف بازاریابی از مدل AIDA اولین بار توسط تانر در کتاب Bon Salemanship عنوان شد و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال RACE نیز با تکیه بر مفهوم مدل AIDA و قیف بازاریابی در بازاریابی سنتی بکار برده شد. هدف RACE کمک به بازاریابان اینترنتی برای مدیریت و شفاف نمودن هرچه بیشتر فعالیت‌های مورد نیاز بازاریابی دیجیتال در قالب زیر تعریف می‌شود



تعاریف مدل RACE

REACH

این مرحله شامل ایجاد آگاهی و معرفی از برند و محصول یا سرویس است که هم در وب و هم به صورت آفلاین، به منظور هدایت بازدیدها به سمت سایت اصلی و شبکه­های اجتماعی است. هدف از این مرحله، دستیابی به مشتری و ایجاد ارتباط اولیه با مشتری از تمام نقاط تماس ممکن مانند رسانه­‌های آفلاین و آنلاین است.

ACT

این مرحله چالش بزرگی برای دیجیتال مارکترها است. در این بخش هدف این خواهد بود که بازدیدهای دریافت شده از مرحلۀ قبل که از طریق وبسایت یا هر نقطۀ تماس دیگری برای اولین بار با شما ارتباط برقرار می‌­کنند، به مرحله بعد ترغیب و هدایت شوند.

در این مرحله باید مشتری و کاربر ترغیب شود تا عملی در وبسایت انجام دهد؛ عملی مانند خواندن مطلب، جست و جو در بین محصولات، عضویت در سایت یا دانلود یک فایل. ترغیب مشتری به انجام این اعمال باید اولویت اصلی در قیف بازاریابی در آنالیتیکس در نظر گرفته­‌شوند.

اهداف(Goals) گوگل آنالیتیکس می‌­توانند شامل محصولات بازدید شده، محصولات اضافه شده به سبد خرید، ساخت اکانت عضویت یا عضویت در خبرنامه باشد. همچنین Act دربارۀ تشویق مشتری به همکاری است؛ این همکاری می‌­تواند اشتراک یک پست از برند در شبکه اجتماعی باشد.

برای هر برند و کسب و کار، باید اهداف و داشبورد مخصوص به خود تعریف شود. جهت اینکه کاربر در همان اول کار و در این مرحله از ماندن در صفحه منصرف نشود، باید او را از طریق ایجاد محتوای متقاعدکننده و مرتبط و منوی ناوبری واضح درگیر کرد. البته در اکثر سایت­ها، بونس ریت از ۵۰ درصد بالاتر است؛ در نتیجه ترغیب کاربر به همکاری و ایجاد Act چالش بزرگی است.

CONVERT

این مرحله همان بخشی است که اقدمات قبلی تبدیل به فروش می­‌شوند. Convert شامل ترغیب مخاطب به برداشتن قدم حیاتی یعنی فروش است. در این مرحله، بازدیدکنندگان از مخاطب، تبدیل به مشتری خریدکننده می‌­شوند و البته مهم نیست که خرید و تراکنش آن­ها از طریق کانال­های آنلاین باشد یا آفلاین.

ENGAGE

این مرحله شامل ایجاد یک ارتباط طولانی و پایدار است؛ یعنی مشتریانی که اولین بار خرید کرده­‌اند تبدیل به مشتریان وفاداری شوند که خریدهای بیشتری در آینده انجام دهند. در واقع، خریدهای این مشتریان با استفاده از وبسایت، شبکه­‌های‌­اجتماعی، ایمیل و ارتباط مستقیم بیشتر و ارزش چرخۀ­عمر مشتری بیشتر خواهد شد.



استفاده از KPIها برای مدیریت سیستم RACE

رشد کسب و کار از طریق دیجیتال مارکتینگ باید بر اساس پروسۀ ارزیابی و بهینه­‌سازی باشد. استفاده از تجزیه تحلیل دیجیتال، می‌­تواند نشان دهد که کدام فعالیت­های تبلیغاتی مؤثر هستند. نمودار زیر، نشان می­‌دهد کدام KPIها (مخفف Key Performance Indicators) در کدام مرحله از مدل RACE باید استفاده شود.



یکپارچگی را فراموش نکنید

کانال­های آنلاین وقتی با هم­دیگر و با دیگر کانال­ها استفاده شوند و بین آن­ها ارتباط برقرار شود، در عالی­ترین حد خود کار می­‌کنند؛ در نتیجه همیشه باید در نظر داشت که در موقعیت مناسب، کانال­های دیجیتال باید با کانال­ها و رسانه­‌های آفلاین و سنتی ترکیب شوند. 



  • مدرس دیجیتال مارکتینگ

    محمدصادق معنوی

    مشاور و مدرس دیجیتال مارکتینگ

    فعال در حوزه تجارت الکترونیک : طراحی سایت، سئو و تبلیغات اینترنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT & ICT) 

    وب سایت مدیر سایت: msmanavi.ir

  • نظرات شما برای ما مهم است. با ما درمیان بگذارید
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

 
 
 
 

خدمات دیجیتال مارکتینگ